Tre trin til at lære dit barn at mærke følelser

Mange børn oplever i de her dage, at alt er anderledes i forhold til hvordan det plejer at være i både institutioner og skoler. Hverdagen er meget anderledes end de kender den og det kan påvirke deres nervesystem og dermed deres…

Autentiske voksne er gode rollemodeller

Den seneste tid har jeg set mange eksempler på, at når vi som voksne selv finder glæden ved at lege og bruge kroppen, så er vi nogle autentiske rollemodeller og børnene er med. Børn kan nemlig mærke, når vi har…

Rejserefleksioner: Værdien i at trække stikket fra hverdagens gøremål

Med tilbageblik på mine rejser, giver jeg dig i denne uge og næste uge mine bud på, hvorfor det er så vigtigt at holde pause. Læs med i mine rejserefleksioner og få inspiration til, hvordan leg, bevægelse og fokus på…

Er du find 5 fejl typen?

For 10 år siden lavede jeg motoriske screeninger, når børn startede i skole. Jeg testede børnenes motorik, fandt deres motoriske ”fejl” og lavede et program for, hvordan vi rettede op på fejlene igen. Jeg kiggede meget isoleret på motorikken og…

Kan børn bestige bjerge??

Min søn, William, og jeg var i Chamonix i 10 dage. Det var EN stor legeplads for børn og legesyge voksne. Vi klatrede, var på vandretur, badede i søerne og nød naturen. På vandreturen fik vi en masse skønne naturoplevelser…

Rulleski for børn

Rulleski er sjovt, fuld af spænding og skøn fysisk og motorisk træning – hele tre i EN 🙂 Sådan oplevede jeg det fra dag 1 og begyndte at lege med tanken, om rulleski kunne være for børn? Københavns Skiklub startede…

Hvem lærer bedst – en nonne eller en topatlet??

Nadja Scott, professor ved Stuttgart Universitet havde et interessant oplæg, hvor hun fortalte om en masse relevante studier, der handlede om sammenhængen mellem motoriske kompetencer og kognition Hendes overordnede pointe var, at de to områder er tæt forbundne. Et af…

Dagbog fra en BevægelsesMENTOR

Mandag og tirsdag startede hold 2 på BevægelsesMENTOR Uddannelsen. Vi havde to skønne, inspirerende og intense dage sammen. Solen skinnede fra en skyfri himmel og vi kunne lave de fleste aktiviteter udendørs.DSC02520 Der blev arbejdet med læringsmål i bevægelse –…

Kom ned i kroppen med yoga og meditation

Når børn er stressede er der lukket for læring. Så hvordan hjælper vi børn til at lære at nulstille sig selv i en travl hverdag? Jeg synes, at yoga og meditation kan noget helt særligt. Yoga og meditation grounder os…

Hvordan kan teori U støtte forankringsprocesser i praksis

Claus Otto Scharmers ”teori U” handler kort fortalt om at turde tænke langsigtet, tænke nyt og at turde tage beslutninger, der kan vise sig at skulle ændres senere. Det handler om at lægge rutinerne på hylden, om at se, hvad…