Månedlig sparring til at få mere krop ind i skolens hverdag.

Dette forløb er er designet til at give dig månedlig sparring på, hvordan du får kroppen mere med i skolens hverdag.

Mange skoler vil gerne implementere mere krop og bevægelse i skolen, men ved ikke hvordan de skal gribe det an.
Forløbet giver dig løbende sparring på de udfordringer du oplever og du får konkrete værktøjer, som du kan bruge med det samme.
Særlig sparring på børn med udfordringer – de urolige, de kropsligt usikre og de særligt sensitive børn.

MENTOR forløbet er til dig

  • der længes efter at få krop og bevægelse integreret i hverdagen
  • der er frustreret over børn, der er svære at inkludere
  • der søger efter konkrete ideer du kan anvende i hverdagen
  • der savner et netværk af ligesindede, som også brænder for bevægelse

Hvad er en mentor?

En mentor er en person, der går vejen selv og en, der har erfaring inden for et felt.

Kæden kan hoppe af flere steder

De seneste 10 år har jeg hjulpet mange skoler med at få forankret mere krop og bevægelse i skolens hverdag. I starten troede jeg, at det handlede om at lave et idekatalog med lege og aktiviteter. Senere har jeg erfaret, at der er mange steder i forankringsprocessen, hvor ”kæden kan hoppe af”. Mit speciale er at gøre komplekse ideer til konkrete skridt, du kan følge.

Hvad står i vejen for forankringen?

Mange tror, at det er de fysiske rammer, der står i vejen for at krop og bevægelse kan blive en større del af skolens hverdag og andre mener, at det er manglende ressourcer eller manglende opbakning fra ledelsen. Min erfaring er, at det allermest handler om den enkeltes mindsæt. De seneste 10 år har vist mig, at forandring tager tid og kræver en del pauser og løbende sparring.

Hvad har andre oplevet?

I modsætning til andre kurser, jeg har været på, er dette kursus lige til at gå ud at bruge med det samme. Der er et stort fokus på, hvordan bevægelse kan bruges til at skabe bedre inklusion.
Eva Kjær, Selvstændig bevægelsesrådgiver i foreninger.

Et eksempel på hvad mine værktøjer kan hjælpe dig med som lærer eller pædagog

En af mine deltagere på BevægelsesMENTOR Uddannelsen bruger et af mine programmer i sin børnehaveklasse hver morgen. Programmet tager 5 minutter. Det aktiverer vejrtrækningsmusklen, beroliger børnene og åbner op for de centre i hjernen, der er vigtige for læring. Hun og flere af de andre lærere har oplevet en mærkbar effekt på eleverne. De er blevet mere rolige og hun oplever færre konflikter. Nu bruger de andre børnehaveklasselærere også programmet.

Større ro giver færre konflikter = bedre trivsel og læring.

MENTOR forløbet er til dig, der er pædagog, lærer eller anden fagperson i skolen, som har et ønske om at få kroppen mere med i hverdagen.
Forløbet er både til dig, der har arbejdet meget med bevægelse og også til dig, som er helt ny på feltet. Jeg har en bred tilgang til kroppen, så det er ingen forudsætning, at du selv er et ”bevægelses-menneske”.

MENTOR forløbet gør dig i stand til

  • at forankre en mere kropslig tilgang til læring i din hverdag med børnene
  • at hjælpe udfordrede børn til en bedre læring
  • at arbejde med læringsmål i bevægelse præcis på linje med læringsmål i andre fag
  • at bruge bevægelse til at skabe bedre inklusion

Tid og sted:

2017
Vi mødes en gang om måneden fra fra kl. 9.00 til kl. 12.00 Første møde er torsdag d. 12. januar.

Møder foråret 2017:
Torsdag d. 12. Januar
Onsdag d. 1. Februar
Torsdag d. 2. Marts
Tirsdag d. 4. April
Tirsdag d. 9. Maj
Torsdag d. 8. juni

Sted: Nørre Fælled Skole, Biskop Krags Vænge 7, 2100 København Ø
I det store baserum på 2. Sal.
Der vil være kaffe, the, frugt og snacks