På mine workshops beder jeg ofte mine kursister definere deres udfordringer i fht. bevægelse.
Noget der står meget højt på listen er de urolige børn og specielt hvordan inkluderer vi dem?

Mange af de urolige børn har sensoriske forarbejdningsproblemer. De har svært ved at regulere deres arousal (hjernens vågenhedsgrad) enten lukker hjernen for mange sansestimuli ind eller for få.

Hvis hjernen lukker for mange sansestimuli ind, kan det komme til udtryk ved at børnene er meget let afledelige og har svært ved at koncentrere sig. Deres hjerne er som en svamp –alle indtryk suges ind.

Lukker hjernen for få sansestimuli ind, kan det komme til udtryk ved at de falder i staver og har brug for at bevæge sig eller “dimse” med ting for at holde hjernen i gang.

Når jeg laver bevægelseslege med de let afledelige børn, kommer de ofte helt op under loftet og det kan nogle gange være svært at samle dem igen. Her oplever jeg børneyoga og meditation som et rigtig godt værktøj.

Ved at arbejde med yogaøvelser og vejrtrækning kommer de ned i kroppen og har lettere ved at mærke og dermed navigere efter deres egen indre GPS. Desuden er børneyoga sjovt og yogaens visdom kan introduceres i børnehøjde gennem snakke med børnene.