Mange børn oplever i de her dage, at alt er anderledes i forhold til hvordan det plejer at være i både institutioner og skoler. Hverdagen er meget anderledes end de kender den og det kan påvirke deres nervesystem og dermed deres følelser. 

Den anden dag fik jeg en venindes historie om, hvordan opstarten havde været for hendes 5-årige datter. Datteren havde glædet sig meget til at starte igen og se sine venner. Hun fik et langt kram af sin mor og sagde farvel, mens datteren nærmest holdt vejret. Kort tid efter kom hun tilbage, lagde sit hoved ind til sin mor, mens tårene trillede ned af hendes kinder. Nårhhh….
Min veninde lagde armene omkring sin datter uden at sige noget. Hun var der bare sammen med hende i de følelser, hun oplevede. Efter ca. et minut løftede datteren sit hoved med et smil, hun gav det sædvanlige farvelknus og begav sig med løftet pande ud i den nye hverdag. Det tog ca. et minut og i det knus lå der implicit “det er helt ok at du synes, at det er lidt mærkeligt det her” og i den anerkendelse opløste ubehaget omkring følelsen sig.

Vores nervesystem er socialt og opfatter stemninger omkring os.  En usikker stemning vil derfor aktivere vores krybdyrshjerne, som kun er optaget af, om vi trækker vejret og om der er puls, altså vores overlevelse. Krybdyrshjernen skelner ikke mellem, om der er tale om en reel fare eller en oplevet fare. Så når et barn oplever usikkerhed, som i eksemplet ovenfor, så vil den del af hjernen forsøge at passe på os ved at aktivere kæmp, frys, flygt systemet. Er vi i det system over længere tid kan det skabe mere utryghed, ked-af-det-hed og værste tilfælde angstanfald. Vi kan heldigvis gøre mange små ting i hverdagen, som aktiverer det rolige nervesystem og det kan gøre en stor forskel for os selv og vores børn.

Kend dine følelser
Jeg har lavet en lille film i samarbejde med Vores Børn, om hvordan du kan lære dit eget barn eller børn, som du arbejder med, at mærke følelser. Det behøver nemlig ikke at tage særlig lang tid og det gør en verden til forskel for barnet.

Kort fortalt er der tre trin: 
– Anerkend barnets følelser, det får barnet til at føle sig set
– Vær nærværende, det behøver ikke at tage længere tid
– Sæt ord på og mød barnet, hvor det er

Følelser og Legemodellen
Følelser hører hjemme i den psykiske cirkel i Legemodellen og det at lære at mestre vores følelser er en vigtig forudsætning for at have det godt, være autentiske og ikke mindst have en hjerne og et nervesystem, der er åbent for læring. Når kæmp, frys, flygt systemet bliver aktiveret, lukker vi af for vores forreste del af hjernen, som netop er der, vores eksekutive funktioner bor, som er dem vi skal bruge, når vi skal; være opmærksomme, huske og være kreative. At lære barnet at mærke følelser handler altså i et større perspektiv om meget mere end det at lære at mærke og føle sig ok, det har stor betydning for barnets læringsparathed. 

Jeg har et webinar på vej om Legemodellen, som I hører om på nyhedsbrevet. Du kan skrive dig op her. 
Følg os på  hvor vi ofte deler nyheder om hvordan vi skaber læringsparate børn gennem leg og bevægelse.