KIGGER VI EFTER FEJL ELLER RESSOURCER?

For 10 år siden lavede jeg motoriske screeninger, når børn startede i skole. Jeg testede børnenes motorik, fandt deres motoriske ”fejl” og lavede et program for, hvordan vi rettede op på fejlene igen. Jeg kiggede meget isoleret på motorikken og…

Autentiske voksne er gode rollemodeller

Den seneste tid har jeg set mange eksempler på, at når vi som voksne selv finder glæden ved at lege og bruge kroppen, så er vi nogle autentiske rollemodeller og børnene er med. Børn kan nemlig mærke, når vi har…

Kan børn bestige bjerge??

Min søn, William, og jeg var i Chamonix i 10 dage. Det var EN stor legeplads for børn og legesyge voksne. Vi klatrede, var på vandretur, badede i søerne og nød naturen. På vandreturen fik vi en masse skønne naturoplevelser…

Rulleski for børn

Rulleski er sjovt, fuld af spænding og skøn fysisk og motorisk træning – hele tre i EN 🙂 Sådan oplevede jeg det fra dag 1 og begyndte at lege med tanken, om rulleski kunne være for børn? Københavns Skiklub startede…

Hvem lærer bedst – en nonne eller en topatlet??

Nadja Scott, professor ved Stuttgart Universitet havde et interessant oplæg, hvor hun fortalte om en masse relevante studier, der handlede om sammenhængen mellem motoriske kompetencer og kognition Hendes overordnede pointe var, at de to områder er tæt forbundne. Et af…

Dagbog fra en BevægelsesMENTOR

Mandag og tirsdag startede hold 2 på BevægelsesMENTOR Uddannelsen. Vi havde to skønne, inspirerende og intense dage sammen. Solen skinnede fra en skyfri himmel og vi kunne lave de fleste aktiviteter udendørs.DSC02520 Der blev arbejdet med læringsmål i bevægelse –…

Kom ned i kroppen med yoga og meditation

Når børn er stressede er der lukket for læring. Så hvordan hjælper vi børn til at lære at nulstille sig selv i en travl hverdag? Jeg synes, at yoga og meditation kan noget helt særligt. Yoga og meditation grounder os…

Hvordan kan teori U støtte forankringsprocesser i praksis

Claus Otto Scharmers ”teori U” handler kort fortalt om at turde tænke langsigtet, tænke nyt og at turde tage beslutninger, der kan vise sig at skulle ændres senere. Det handler om at lægge rutinerne på hylden, om at se, hvad…

En BevægelsesMENTOR

– hvad står det for? Bevægelse: Vi skal lege med bevægelse på alle mulige måder.
Vi skal hoppe, løbe, danse, have pulsen op og forstå og mærke hvad der sker, når kroppens fysiske parametre som kredsløb og muskelstyrke trænes. Teorien inddrages…

Bevægeglæde som pejlemærke

Jeg synes, at det helt centrale er at bevægelse kan være med til at skabe mere glæde blandt børn og voksne. Det skal være sjovt at bevæge sig – rigtig sjovt. Et godt pejlemærke når vi underviser i bevægelse er…